Δέκα φράσεις του Μητροπολίτη Αλεξανδρούπολης Ανθιμου που σήμερα συμπληρώνει 15 χρόνια ποιμαντορίας

Δεκαπέντε χρόνια ποιμαντορίας στη Μητρόπολη Αλεξανδρούπολης, Τραϊανούπολης και Σαμοθράκης συμπληρώνει σήμερα ο κος Άνθιμος. Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης είναι ένας άνθρωπος με ισχυρή προσωπικότητα, που δεν μένει περιστοιχισμένος στα «εκκλησιαστικά» τείχη, αλλά διατυπώνει πάντα την άποψή του για τα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία μέσα στην οποία ζει και δραστηριοποιείται.

Τα λόγια του αφήνουν πάντοτε αποτύπωμα και οι τοποθετήσεις του -είτε σε θρησκευτικά, είτε σε άλλου είδους ζητήματα- προκαλούν συζητήσεις και προβληματισμό.

Με αφορμή την 15η επέτειο από την ημέρα που χειροτονηθηκε Μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης, εμείς διαλέξαμε δέκα φράσεις και σχόλια του, τα οποία αν μη τι άλλο τον περιγράφουν ως προσωπικότητα:

«…είναι κακό πράγμα η ανεργία, αλλά είναι χειρότερο ο θάνατος·  είναι καλό πράγμα η ανάπτυξη, αλλά είναι καλύτερο η ζωή. Θα προτιμούσα να σας μιλάω για τη ζωή, αλλά αν γίνουν χρυσωρυχεία θα σας μιλάω μόνο για την ψυχή σας, επειδή δεν θα έχω τίποτε πια να πω για τη ζωή…» | η άποψή του για την επένδυση Χρυσού στο Πέραμα 

«Η κατάσταση της ελληνικής Θράκης, λόγω των συγχρόνων γεωπολιτικών εξελίξεων, είναι σοβαρή και κρίσιμη. Απαιτείται σοβαρός και υπεύθυνος εθνικός στοχασμός, για το μείζον αυτό ελληνικό θέμα. Θεωρώ ότι, περισσότερο από κάθε άλλη εποχή, είναι επίκαιρη η υιοθέτηση από τη νέα Βουλή της επιτακτικής πλέον προτάσεως για την συγκρότηση «Διακομματικής Επιτροπής» για την ελληνική Θράκη» | θέση του για τις επεκτατικές βλέψεις της Τουρκίας που εκφράζονται κατά καιρούς για τη Θράκη

«Το να είναι κάποιος άθεος δεν είναι πολιτικό κριτήριο, είναι κριτήριο πνευματικό» | από τοποθέτησή του για το ζήτημα της αθεΐας

«[…] Αυτό το αγαθό της ελευθερίας να προάγεται και να δημιουργεί αυτό το αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες, αλλά και να δημιουργεί ένα αίσθημα φόβου και προβληματισμού στους κακούς μας γείτονες, που τα τελευταία χρόνια και το τελευταίο διάστημα, μας εξαναγκάζουν να καθίσουμε σε τραπέζι διαπραγματεύσεων για να συζητήσουμε πράγματα που μέχρι τώρα δεν τα συζητούσαμε ποτέ» | από τοποθέτησή του για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις 

«Όλα αυτά τα χρόνια που οι ιερείς και αρχιερείς είμαστε στο κρατικό μισθολόγιο, εμείς την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου τη θεωρούμε πάνω μας ως ρετσινιά» | μια από τις τοποθετήσεις του για τις σχέσεις Εκκλησίας – Κράτους 

«Με τα όσα συνέβησαν στην Αθήνα αυτές τις μέρες με αυτόν τον Ζακ –πώς τον λέγανε το παιδί που το σκότωσαν- εγώ στενοχωρήθηκα πάρα πολύ διότι η ελληνική κοινωνία που λέει τάχα ότι θέλει να απελευθερώσει τον άνθρωπο και να μην θεωρεί τον προσανατολισμό του –ακόμη και τον σεξουαλικο ή τον θρησκευτικό- να μην τον θεωρεί ως πρωτεύον στοιχείο της προσωπικότητος (εν. υποκρίνεται)» | Σχόλιο του στη δημόσια συζήτηση μετά τη δολοφονία του γκέι ακτιβιστή Ζακ Κωστόπουλου 

«Τα σχολεία μας δεν χρειάζονται κατηχητές, χρειάζονται εμπνευσμένους καθηγητές» | Παρέμβαση του στη συζήτηση περί του μαθήματος των Θρησκευτικών επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως 

«Δεν υπάρχουν άθεοι· υπάρχουν άνθρωποι που παλεύουν με την πίστη τους (όπως κάνουμε όσοι θρησκευόμαστε) και άλλοι που παλεύουν με την απιστία τους» | Άλλη μία θέση του για το ζήτημα της αθεΐας 

«Ο τόπος μας όμως χρειάζεται προσοχή. Οι ισορροπίες είναι πολύ λεπτές. Υπάρχουν μέσα στη μειονότητα και κάποια σκαθάρια που δεν θέλουν αυτή την ειρηνική συνύπαρξη. Υπάρχουν και ανάμεσα στους χριστιανούς που είναι ακραίοι και λένε «ή εμείς ή αυτοί». Όχι δεν μπορούμε να το πούμε πια αυτό. Εγώ ως επίσκοπος θα σας πω ότι δεν είναι χριστιανικό. Μπορεί να έχουμε υποφέρει από αυτούς τους ανθρώπους, αλλά δεν θα επιτρέψει ποτέ το Ευαγγέλιο να κάνουμε εμείς κακό, να πάρουμε τη ρεβάνς» | παλαιότερη τοποθέτηση του για το μεταναστευτικό – προσφυγικό

«Φτάνει πιά! Δεν είναι ο Χριστός μας, αυτός που τάχα εκφράζετε. Δεν είναι έτσι η Ορθόδοξη πίστη μας, αυτή που τάχα υπηρετείτε. Όποιος υπηρετεί την Πίστη μας, τσαλαπατώντας τον άνθρωπο, τότε αυτός μετατρέπει την Πίστη μας σε στεγνή και στυφή ιδεολογία, όπως ήταν ο φασισμός, ο ναζισμός και ο κομμουνισμός. Ορθόδοξη Πίστη ερήμην του ανθρώπου ή σε βάρος του ανθρώπου, δεν υπάρχει, δεν χρειάζεται να υπάρχει. Φτάνει, λοιπόν, άγιε Καλαβρύτων!» | Απάντηση σε σχολιασμό του (πρώην) Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιου, την περίοδο της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι της Αττικής.