Α σο Δημοκρίτειον καλατσέβ’νε Ποντιακά!

Από χθες Δευτέρα 01 Οκτωβρίου ξεκίνησε η διδασκαλία της Ποντιακής Διαλέκτου στο β’ έτος του τμήματος Γλωσσας Φιλολογιας και Πολιτισμου Παρευξεινιων Χώρων του Δημοκριτειου Πανεπιστημίου Θράκης, που εδρεύει στην Κομοτηνή.

Την ένταξη του μαθήματος υπό τον τίτλο “Ποντιακή Ι & ΙΙ” στον κύκλο σπουδών του Τμήματος είχε αποφασιστεί στη Συνέλευση της 26ης Ιουνίου του τρέχοντος έτους και είναι η πρώτη φορά που προσφέρεται ως αυτοδύναμο πανεπιστημιακό μάθημα. Το μάθημα έχει προγραμματιστεί να διδάσκεται ημέρα Δευτέρα από τις 15:00 έως τις 18:00. Για τους σκοπούς των μαθημάτων θα χρησιμοποιηθεί το πρότυπο που προτείνεται στο εγχειρίδιο του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, όμως οι φοιτητές/-τριες θα διδαχθούν επίσης φωνητική μεταγραφή της Ποντιακής δεδομένου ότι πολλοί ποντιόφωνοι τόσο στην Τουρκία όσο και στις ΗΠΑ και την Αυστραλία αλλά και σε πρώην χώρες της Σοβιετικής Ένωσης (όπου μέχρι σήμερα ομιλείται η Ποντιακή) δεν γνωρίζουν το ελληνικό αλφάβητο και χρησιμοποιούν αυτοσχέδια συστήματα γραφής.

Η διδασκαλία της ποντιακής θα υλοποιηθεί μέσω της παιδαγωγικής της διαγλωσσικότητας (translanguaging) και με στόχους τον κριτικό γραμματισμό και την κοινωνιογλωσσική ενημερότητα. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσης της δομής της ποντιακής (φωνητική και φωνολογία, κλιτική και παραγωγική μορφολογία, σύνταξη) και κατ’ επέκταση η εμπέδωση των διακριτών δομικών στοιχείων της Ποντιακής σε σχέση με την Κοινή Νέα Ελληνική. Επιπλέον στόχοι του μαθήματος είναι:

(α) η ενίσχυση της κοινωνιογλωσσικής ενημερότητας για την ποντιακή και τη σχέση της με την πρότυπη νέα ελληνική όπως επίσης για την ποικιλότητα εντός του συστήματος της ποντιακής και γνώση των δομικών διαφορών μεταξύ διαφορετικών ποικιλιών της ποντιακής.

(β) η διεύρυνση της γνώσης τους για τα επικοινωνιακά πλαίσια όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ποντιακή.

(γ) αναγνώριση των δομικών και λεξιλογικών διαφορών μεταξύ διάφορων υβριδικών μορφών της ποντιακής όπως αυτές μιλιούνται σε διαφορετικές κοινότητες και αποτίμηση της εναλλαγής και μείξης κωδίκων, της υβριδικότητας και τη διαγλωσσικότητας ως τρόπους παραγωγής κοινωνικοπολιτιστικά εντοπισμένων νοημάτων.

(δ) ευαισθητοποίηση για την πιθανότητα εξαφάνισης της ποντιακής λόγω της συρρίκνωσης του αριθμού των ομιλητών που την κατακτούν ως μητρική γλώσσα.

Διδάσκων καθηγητής του μαθήματος είναι ο Αναπληρωτής Καθηγητής και Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος, κ. Ηλίας Κ. Πετρόπουλος, σε συνδιδασκαλία με την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ισπανικής και Ιστορικής Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Cambridge, Διευθύντρια Προπτυχιακών Σπουδών στο Τμήμα Ιβηρο-Ρομανικής Φιλολογίας της Σχολής Σύγχρονων και Μεσαιωνικών Γλωσσών του Πανεπιστημίου του Cambridge και Εταίρο και Διευθύντρια Σπουδών στη Γλωσσολογία και στις Σύγχρονες και Μεσαιωνικές Γλώσσες στο Queens’ College, Cambridge, κα. Ιωάννα Σιταρίδου.