Άνθιμος Αλεξανδρουπόλεως: “Οι βουλευτές του Κοινοβουλίου μας δεν σέβονται τις διαφορετικότητες, αλλά με τον τρόπο που ψηφίζουν, τις διαπομπεύουν και τις εξευτελίζουν”
Μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε ο Μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης Άνθιμος στο ένθετο ‘Ορθόδοξος δρόμος’ της εφημερίδας ‘Ελευθερία του Τύπου’, σχολιάζοντας άπαντα τα ζητήματα της τρέχουσας επικαιρότητας και όχι μόνο.
Μεταξύ άλλων, ο κος Άνθιμος τοποθετήθηκε για το νέο νομοσχέδιο περί αλλαγής της ταυτότητας φύλου από το 15ο έτος της ηλικίας, το μεταναστευτικό και τις πιθανές συνέπειες του για τη Θράκη, ενώ όταν ερωτήθηκε για τον διαχωρισμό Εκκλησίας – Κράτους, ο Μητροπολίτης απάντησε με… στίχους του Κωστή Παλαμά.
Διαβάστε όσα είπε:
Ορθ. Δρόμος: Η αλλαγή της ταυτότητας φύλου, ψηφίστηκε από την Βουλή, ωστόσο εξακολουθεί να διχάζει την Εκκλησία και την Πολιτεία. Ένας 15χρόνος έχει την ωριμότητα ν’ αποφασίζει για ένα τόσο σοβαρό θέμα;
Μητρ. Άνθιμος: Η πρόταση της Εκκλησίας είναι κοινωνικά και επιστημονικά τεκμηριωμένη, αλλά και πιο φιλάνθρωπη! Γνωρίζουμε την ψυχολογική αμηχανία και τον ενδοσχολικό διχασμό που προξένησε πέρυσι στα σχολεία η συζήτηση για τις έμφυλες ταυτότητες, γι’ αυτό φοβόμαστε πλέον, ότι οι σχολικές κοινότητες θα απομονώσουν περιστατικά και θα τα στοχοποιήσουν. Τελικά, οι βουλευτές του Κοινοβουλίου μας δεν σέβονται τις διαφορετικότητες, αλλά με τον τρόπο που ψηφίζουν, τις διαπομπεύουν και τις εξευτελίζουν, αντί να τις εξομαλύνουν και να τις στηρίζουν. Εμείς, ενεργούμε ποιμαντικά, με κατανόηση, με υποβοήθηση και υποστήριξη τέτοιων περιστατικών.
Ορθ. Δρόμος: Μεταναστευτικό. Ένα ζήτημα που έχει δοκιμάσει τις αντοχές της ακριτικής Θράκης. Η μέχρι τώρα διαχείρισή του από την ελληνική Πολιτεία, πιστεύετε ότι είναι η ενδεδειγμένη;
Μητρ. Άνθιμος: Ναι, μέχρι τώρα η Κυβέρνηση ενήργησε με σύνεση πάνω στο ζήτημα. Υπάρχει το ενδεχόμενο σύμπραξης εξτρεμιστών μεταναστών με το ελάχιστο ακραίο ποσοστό των θρακιωτών (που δηλώνουν τούρκοι, ότι εδώ είναι Τουρκία κλπ), με αποτέλεσμα να χρεωθεί η πλειονότης των μουσουλμάνων τις ενδεχόμενες τρομοκρατικές ενέργειες. Ή το ακόμα χειρότερο, να θεωρήσουν ελάχιστοι πως κάθε μωαμεθανός είναι τζιχαντιστής, γεγονός που θα είναι άδικο για την συντριπτική πλειονότητα των θρακιωτών μουσουλμάνων συμπατριωτών μας. Ήδη το περιστατικό που εμφανίστηκε εδώ προ ημερών, δημιούργησε ένα βουβό πανικό. Γι’ αυτό χρειάζεται η ελληνική Πολιτεία μας να συνεχίσει να διατηρεί την περιοχή μας ανόθευτη.
Ορθ. Δρόμος: Ποιες επιπτώσεις στην ελληνική κοινωνία μπορεί να έχει η συσσώρευση τόσο μεγάλου αριθμού μεταναστών; Το μεταναστευτικό θέμα, κρίνετε, ότι θα οξύνει ρατσιστικές συμπεριφορές, ιδιαίτερα στις μικρές κοινωνίες;
Μητρ. Άνθιμος: Όχι, χρειάζεται πολιτική σύνεση και χριστιανική ανθρωπιά. Οι άνθρωποι αυτοί είναι εμπερίστατοι. Η εκμετάλλευση που υπέστησαν στις Χώρες τους, σκλήρυναν τη στάση τους απέναντι σε κάθε δυτικό τρόπο ζωής. Στην Πατρίδα μας είναι ανάγκη να βρουν μια συντεταγμένη διαφορετική συμπεριφορά, κρατική και κοινωνική. Ο δικός μας πολιτισμός -ελληνικός και χριστιανικός- δεν επιτρέπει ρατσισμό αλλά ως ανώτερος χρειάζεται να «χωνέψει» την πολιτισμική διαφορετικότητα, που έτσι ή αλλιώς θα παραμείνει στην Ελλάδα. Το μεταναστευτικό δεν πρέπει να γίνει προεκλογική παντιέρα, ούτε να κρυφοβόσκει σε ρατσιστικά χαμαιτυπεία αλλά να υψωθεί σε εθνικό στόχο και στοίχημα. Οι μετανάστες δικαιούνται κι έχουν ανάγκη να βρουν στην Πατρίδα μας ένα ρωμαλέο ελληνισμό και έναν έμπρακτα δυναμικό χριστιανισμό. Θα τα βρουν όμως;
Ορθ. Δρόμος: Ο εκκλησιασμός των μαθητών και η προσευχή στα σχολεία να καταργηθούν; Έχετε δηλώσει ότι αλλοιώθηκε ο πολιτιστικός προσανατολισμός της Παιδείας. Που οφείλεται αυτό; 
Μητρ. Άνθιμος: Οφείλεται στο γεγονός ότι η πλειονότης του πολιτικού μας κόσμου είναι άγευστη της πνευματικότητος της Εκκλησίας μας. Όμως, αυτό που ρωτάτε, μου δίνει αφορμή να συνεχίσω τον προηγούμενο συλλογισμό μου. Ακριβώς αυτό εννοούσα. Ξέρετε ότι το Ισλάμ πολεμά δύο πράγματα: την αθεΐα και την ειδωλολατρία. Όταν το Ισλάμ συναντήσει κάποιο συνεπές αξιακό σύστημα, κοινωνικό ή θρησκευτικό, τότε αναγκάζεται από το Κοράνι να το σεβαστεί. Όταν συναντήσει χλιαρότητα, τότε «υποχρεούται» από το Κοράνι να μεταλαμπαδεύσει την πίστη του. Αντί λοιπόν εμείς να καταργούμε εικόνες, προσευχές και εκκλησιασμό, χρειάζεται να καλωσορίσουμε τους μουσουλμάνους στις δημόσιες σχολικές τάξεις και δείχνοντάς τους την εικόνα του Χριστού, να τους πούμε ότι Αυτός που εικονίζεται εκεί πάνω, μας “αναγκάζει” να σας αισθανόμαστε αδέρφια μας και να σας φερόμαστε ανάλογα!
Ορθ. Δρόμος: Οικονομική κρίση και Εκκλησία. Πόσο κοντά είναι στους δοκιμαζόμενους από την λιτότητα πολίτες; Οι οικονομικές δυσκολίες μπορούν ν’ αφυπνίσουν τους νέους προκειμένου να οδηγηθούν ίσως σ’ ένα καλύτερο σύστημα αξιών;
Μητρ. Άνθιμος: Δεν μου αρέσει η συζήτηση αυτή. Υποχρέωση της Εκκλησίας είναι να εμφανίζει το Ευαγγέλιο όχι σαν φιλοσοφικό μέγεθος αλλά σαν πνευματικό γεγονός που απευθύνεται στην ψυχή όσο και στο σώμα. Όμως, είναι ανάγκη πια, ύστερα από τόσα χρόνια Μνημονίων να κάνουμε μια αποτίμηση στο αξιακό μας, όπως λέτε, σύστημα. Ούτε να συνηθίσουμε την μιζέρια, ούτε να στέργουμε την ζητιανιά. Να διερωτηθούμε σοβαρά: γιατί οι νέοι μας πρόκοψαν και ανεδείχθησαν, σ’ όποια Χώρα κι αν πήγαν; τί λείπει από την Πατρίδα μας που δεν επιτρέπει εδώ στα παιδιά μας να ανθίσουν; ποιες παθογένειες έχει η κοινωνία και η εκκλησία μας, με τις οποίες τροφοδοτεί το Κοινοβούλιο και την Ιερά Σύνοδο, ώστε να κυριαρχεί αυτή η κατάντια στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα; Μακάρι η οικονομική κρίση να οδηγήσει σε μια τέτοια αυτοκριτική. Μέχρι τώρα δεν έγινε και υποφέρω γι’ αυτό.
Ορθ. Δρόμος: Πιστεύετε ότι η Εκκλησία πρέπει να γίνει περισσότερο κοσμική και να προσεγγίσει τους νέους;
Μητρ. Άνθιμος: Όχι, ούτε κοσμική περισσότερο να γίνει η Εκκλησία, ούτε απόκοσμη. Να παραμείνει αυτή που είναι, όμως να είναι! Νομίζω ότι το λάθος μας σήμερα είναι, που προσπαθούμε να δείξουμε ότι είμαστε καλύτεροι απ’ ότι είμαστε. Τα προσωπεία δεν αφήνουν τους ανθρώπους να φιληθούν θερμά. Στην Εκκλησία είμαστε άνθρωποι με λάθη και πάθη, γι’ αυτό συμπάσχουμε με όλους ανεξαιρέτως τους συνανθρώπους μας και τους αγαπάμε. Αυτό μας ζητάει ο Χριστός και, πιστέψτε με, έτσι εργαζόμαστε ποιμαντικά. Όμως, στα λόγια δεν τολμούμε να το παραδεχτούμε με ειλικρίνεια, επειδή και ο δημόσιος βίος μας (πολιτικός και δημοσιογραφικός) έγινε πια τόσο πουριτανικός και είναι ανάγκη να τον ξεπεράσει η Εκκλησία, να μην τον συναγωνίζεται, ούτε να τον αφουγκράζεται.
Ορθ. Δρόμος: Ταφή ή καύση των νεκρών;
Μητρ. Άνθιμος: Ταφή, λόγω του μακραίωνου πολιτισμού μας. Η μάννα της δυναστείας των Κομνηνών Άννα η Δαλασσηνή, έλεγε στα παιδιά της «μην τυχόν περάσει ψυχοσάββατο και δεν πάτε στα Κοιμητήρια να ράνεται με ευχές και λουλούδια του τάφους των γονιών σας»! Ο Μωάμεθ ο Πορθητής, όταν μπήκε στην Πόλη, έδωσε εντολή να ξεθάψουν τα οστά από τους τάφους, τα φόρτωσαν πάνω σε δεκάδες κάρα, τα μετέφεραν στον Κεράτιο Κόλπο και ρίχνοντάς τα μέσα, είπε στους φοβισμένους λιγοστούς Ρωμιούς που είχε συγκεντρώσει εκεί: «αφού η γη αυτή που πατάμε δεν έχει μέσα τα οστά των προγόνων σας, δεν σας ανήκει πιά»! Τέλος πάντων, μόνο όποιοι έχασαν αγαπημένα τους πρόσωπα, μόνο αυτοί ξέρουν τί παρηγοριά είναι ο τάφος, τα μάρμαρα, τα κεριά, οι ευχές και τα λουλούδια. Γι’ αυτό η Εκκλησία σας συμβουλεύει: όχι στην καύση, όχι στη συντριβή του προσώπου του αγαπημένου μας, όχι στο τσάκισμα των οστών του, όχι στη φωτιά τα αγαπημένα μας μέλη του. Σκεφθείτε το καλά. Ακούστε την Εκκλησία σας. Μην παίζετε με τη συνείδησή σας.
Ορθ. Δρόμος: Χωρισμός της Εκκλησίας και της Πολιτείας. Ένα θέμα που έρχεται στην επικαιρότητα ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης.
Μητρ. Άνθιμος: Προσέξτε, μέχρι τώρα λέγονταν χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας. Η τωρινή μας Κυβέρνηση, διαπιστώσατε την διαφορά; ομιλεί όχι για χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας αλλά για χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους! Όπως και να ‘ναι, όμως, για τον θρυλούμενο χωρισμό θα σας απαντήσω μ’ ένα ποίημα: «…που όλο τον περιμένουμε, κι όλο κινάει για να ‘ρθει, κι όλο συντρίμμια χάνεται, στο γύρισμα των κύκλων».
Μας ενδιαφέρει το θέμα και περιμένουμε εναγωνίως τις τοποθετήσεις των πολιτικών μας χώρων πάνω στο ζήτημα. Αυτοί έχουν το πεπόνι αυτοί και το μαχαίρι! Εμείς ξέρουμε να ζήσουμε με όποιο τρόπο κι αν αποφασίσουν.