Search
Close this search box.
Σε θέσεις μάχης οι κάτοικοι του Διδυμοτείχου – Ετοιμάζουν ‘πόλεμο’ για το νερό

Συνεχείς και αλλεπάλληλες είναι οι συσκέψεις στο δήμο και την ευρύτερη περιοχή του Διδυμοτείχου, ενόψει της διαμαρτυρίας που ετοιμάζουν οι κάτοικοι για την έλλειψη νερού.

Το φαινόμενο της λειψυδρίας στο Διδυμότειχο επαναλαμβάνεται συνεχώς εδώ και χρόνια, όμως οι κάτοικοι δηλώνουν ότι δεν αντέχουν άλλο και απαιτούν απαντήσεις σε μία σειρά ερωτημάτων που διατυπώνουν στο ψήφισμα που θα επιδώσουν στη δημοτική αρχή το απόγευμα της Τετάρτης στις 19.30 οπότε και έχουν προγραμματίσει την συγκέντρωση διαμαρτυρίας τους μπροστά στο Δημαρχείο.

Το ψήφισμα είναι το εξής:

ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΗΜΟΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ

Αξιότιμοι συνδημότες

Αξιότιμε κ.Δημαρχε, και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου και της ΔΕΥΑΔ

Οι δημότες του Δήμου Διδυμοτείχου έχουν προβεί στις παρακάτω διαπιστώσεις σχετικά με τις συνεχεις διακοπές υδροδότησης και σας υποβάλλουν τα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Γιατί δεν υπάρχει έγκαιρη και υπεύθυνη ενημέρωση για τις συνεχόμενες και επί μόνιμου βάσεως διακοπές νερού;

Οι διακοπές παροχής ύδρευσης τόσο σε οικίες όσο και σε καταστήματα, πραγματοποιείται κατ’ επανάληψη χωρίς καμία πρότερη ενημέρωση και χωρίς καμία δικαιολογία. Σε περιπτώσεις που υπάρχει πίεση από μεριάς των πολιτών, ακούγονται οι συνηθισμένες δικαιολογίες των βλαβών, ανταλλακτικών κτλ, οι οποίες εναλλάσσονται συνεχώς. Μέχρι πότε θα συναντώνται αυτές οι ίδιες βλάβες; Και μέχρι πότε θα περιμένουμε να έρθουν ανταλλακτικά για να μπορέσουμε να έχουμε μια αξιοπρεπή διαβίωση;

  1. Γιατί ο Δήμος δεν μερίμνησε στην διανομή ποσίμου νερού στους δημότες που το στερούνται, με υδροφόρα οχήματα ή διανομές εμφιαλωμένου νερού;

Οι διακοπές παροχής ύδρευσης δεν είναι ένα φαινόμενο σημερινό, αλλά μακράν καλά κρατεί. Την τελευταία εβδομάδα, βογκάει όλη η πόλη για την κατάσταση που επικρατεί, πράγμα που αποκλείεται να μην υπέπεσε στην αντίληψη του δημοτικού συμβουλίου ή της ΔΕΥΑΔ και όμως κανένας δεν ενδιαφέρθηκε και δεν μερίμνησε για τους πολίτες που στερούνται του συγκεκριμένου αγαθού. Αυτό που εισπράττουμε είναι η πλήρη αδιαφορία. Απέναντι στην ύδρευση και την υγιεινή μας. Πού βρίσκεται ή μάλλον που χάθηκε η κοινωνική ευαισθησία του Δήμου;

  1. Τι γίνεται με την έγκριση των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ από την Περιφέρεια;

Ο κύριος Πέτροβιτς ανέφερε σε δημόσια συνέντευξή του ότι έχει εγκριθεί το ποσό των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ μέσω 2 έργων του ΕΣΠΑ από την Περιφέρεια, τα οποία αφορούν την ύδρευση για την πόλη του Διδυμοτείχου και την ευρύτερη περιοχή. Επίσης, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι το θέμα έχει παγώσει από τη μεριά του Δήμου Διδυμοτείχου, επειδή δεν έχει καταθέσει τη μελέτη, επικαλούμενος ότι δεν έχει προσωπικό για να την ολοκληρώσει. Είναι δυνατόν, ένας Δήμος με τέτοιο σοβαρό πρόβλημα ύδρευσης να επικαλείται ότι δεν έχει υπαλλήλους για να κάνουν τη μελέτη, ενώ έχει ανακοινώσει ότι υπάρχει πλεόνασμα; Δεν μπορούν να προκηρυχτούν οι κατάλληλες θέσεις για την αποπεράτωση αυτού του έργου; Δεν μπορεί να γίνει ένας διαγωνισμός, ο οποίος λόγω εκτάκτων συνθηκών θα προωθηθεί και θα γίνει ακόμη και μέσω ιδιώτη;

  1. Γιατί οι υπέρογκες χρεώσεις στους λογαριασμούς νερού; Είναι το νερό του Διδυμοτείχου το ακριβότερο σε όλον τον Έβρο; Γιατί επιβάλλονται 2 φορές επιπρόσθετα τέλη 80% επί της κατανάλωσης, από τη στιγμή που οι περισσότεροι δήμοι του Έβρου έχουν καταργήσει τουλάχιστον το ειδικό τέλος 80%;

Παράνομο το πάγιο τέλος ύδρευσης που εισπράττει η ΔΕΥΑ Διδυμοτείχου
ΝΑ ΠΑΨΕΙ Η ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΟΥ

Αντίκειται στην αρχή της ανταποδοτικότητας των τελών υδρεύσεως και αποχετεύσεως
Από της ενάρξεως της λειτουργίας της (ΦΕΚ 1096/3-8-2005), η Δ.Ε.Υ.Α. Διδυμοτείχου εισπράττει από τους καταναλωτές ύδατος, πέραν της αξίας της πραγματικής κατανάλωσης ύδατος και των άλλων ανταποδοτικών τελών και εσόδων εν γένει υδρεύσεως και αποχετεύσεως, και ένα ΠΑΓΙΟ ΤΕΛΟΣ, το οποίο ορίζεται από αυτήν ως τέλος ελάχιστης/πάγιας κατανάλωσης νερού (πλασματικής κατανάλωσης). Το πάγιο αυτό τέλος επιβάλλεται ανά εκδιδόμενο κατά τρίμηνο λογαριασμό τελών υδρεύσεως – αποχετεύσεως και ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 25,00 ευρώ και, μαζί με τον Φ.Π.Α. 23%, στο συνολικό ποσό των 28,00 ευρώ.

Το υπουργείο Εσωτερικών, με την αριθμ. 16898/19-08-2010 εγκύκλιό του που απευθύνεται στις Περιφέρειες του Κράτους και στην Ε.Δ.Ε.Υ.Α. και που κοινοποιείται στην Κ.Ε.Δ.Κ.Ε., στο Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και στον Συνήγορο του Πολίτη, που εκδόθηκε με αφορμή την αριθμ. 11366.08.05/22-03-2010 σχετική πορισματική επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη, γνωρίζει, μεταξύ των άλλων, και ότι:

α. Τα έσοδα εκ των τελών υδρεύσεως και αποχετεύσεως των Δ.Ε.Υ.Α., με εξαίρεση το πρόσθετο ειδικό τέλος των άρθρων 10 παρ. 1α και 11 του Ν. 1069/1980, έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα, β. Το ειδικό πρόσθετο τέλος υπολογίζεται σε ποσοστό 80% επί της αξίας του καταναλισκομένου ύδατος, δηλαδή επί της πραγματικής κατανάλωσης νερού και όχι επί πλασματικής, οριζόμενης ως ελάχιστης/πάγιας κατανάλωσης νερού και γ) Η επιβολή παγίου τέλους κατανάλωσης ύδατος, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις, καθορίζεται ως «τέλος ελάχιστης κατανάλωσης» δεν βρίσκει έρεισμα στις σχετικές, περί ύδρευσης, διατάξεις και στην αρχή της ανταποδοτικότητας, καθότι οι καταναλωτές υποχρεούνται να καταβάλλουν και ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό ανεξάρτητα και πέραν από την αξία της πραγματικής ποσότητας νερού που καταναλώθηκε από αυτούς και που καταγράφηκε στους υδρομετρητές τους. Το γεγονός ότι στις περιπτώσεις μηδενικής κατανάλωσης ύδατος δεν μπορεί να χρεωθεί το ειδικό πρόσθετο τέλος 80% του άρθρου 11 του Ν. 1069/1980, το οποίο, υπολογίζεται επί της αξίας του καταναλισκόμενου ύδατος, όπως ρητά ορίζεται στο νόμο, δηλαδή επί της ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ κατανάλωσης νερού (και όχι επί της ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΗΣ, οριζόμενης ως ελάχιστης πάγιας κατανάλωσης νερού), δεν συνιστά επιχείρημα για τις Δ.Ε.Υ.Α. για την επιβολή ΠΑΓΙΟΥ τέλους κατανάλωσης ύδατος, δεδομένου ότι η περιορισμένη κατανάλωση ύδατος συσχετίζεται με αντίστοιχη περιορισμένη χρήση του δικτύου και κατά συνέπεια δικαιολογείται «μειωμένη συμμετοχή» στις αντίστοιχες δαπάνες.
Από τις διατάξεις των άρθρων 10 και 25 του Ν. 1069/1980, όπως ισχύει, και που διέπει τη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α., προκύπτει αβίαστα ότι, τα έσοδα εκ των τελών υδρεύσεως και αποχετεύσεως των Δ.Ε.Υ.Α. (με εξαίρεση το πρόσθετο ειδικό τέλος 80% επί της αξίας του καταναλισκομένου νερού) έχουν έντονο ανταποδοτικό χαρακτήρα. Απαραίτητη, δηλαδή, προϋπόθεση για την επιβολή οποιουδήποτε τέλους είναι η παροχή ειδικού ανταλλάγματος της επιβάλλουσας το τέλος Δ.Ε.Υ.Α. προς τον υπόχρεο καταβολής του και ο προσδιορισμός του ύψους του ανάλογα με το όφελος που απολαμβάνει ο υπόχρεος, που είναι και τα κρίσιμα στοιχεία που διαφοροποιούν την έννοια του «τέλους» από την έννοια του «φόρου», ο οποίος (φόρος) συνίσταται στην αναγκαστική μεταβίβαση μέρους της αγοραστικής δυνάμεως του υπόχρεου προς τη Δ.Ε.Υ.Α.. Ειδικά, όσον αφορά την αξία του νερού, ο νόμος απαιτεί ρητά αυτή να υπολογίζεται επί της πραγματικής κατανάλωσης νερού, δηλαδή με βάση τον όγκο κατανάλωσης ύδατος που προκύπτει από τις μετρήσεις του υδρομέτρου για κάθε υδροδοτούμενο από τη ΔΕΥΑ ακίνητο και όχι επί πλασματικής, οριζόμενης από τη Δ.Ε.Υ.Α., ως ελαχίστης/ πάγιας κατανάλωσης νερού. Η χρήση από το νομοθέτη της φράσης «η αξία καταναλισκομένου ύδατος» (παρ. 1 ζ’ άρθρου 10 Ν. 1069/1980), δεν αφήνει διόλου περιθώρια για παρερμηνείες και νομικές πλάνες.

Συνεπώς, η επιβολή του ΠΑΓΙΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ύδρευσης είναι αυθαίρετη, δεν βρίσκει έρεισμα στο νόμο και αντίκειται στην αρχή της ανταποδοτικότητας των τελών υδρεύσεως και αποχετεύσεως και, ως εκ τούτου, η Δ.Ε.Υ.Α. Διδυμοτείχου θα πρέπει άμεσα να ΠΑΥΣΕΙ την επιβολή του, συμμορφούμενη προς το νόμο και προς την παραπάνω εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών.

Μήπως θα έπρεπε να εξεταστεί καλύτερα η μείωση των πάγιων των τιμολογίων ; Άλλωστε ήταν κάτι που δήλωσε και ο Δήμαρχος Διδυμοτείχου μέσα στο Δημοτικό συμβούλιο, δηλαδή να εξεταστεί το θέμα για μειώσεις παγίων σε περιοχές όπου έχουν πρόβλημα υδροδότησης.

  1. Νερό αμφιβόλου ποιότητας – απειλή της δημόσιας υγείας

Συχνότεροι επίσημοι έλεγχοι και ανακοινώσεις των αποτελεσμάτων, όσον αφορά την ποιότητα του παρεχόμενου νερού μιας και είναι αμφισβητούμενης ποιότητας το νερό της ανθρώπινης κατανάλωσης, ειδικά μετά από κάποια διακοπή της υδροδότησης, γιατί μετά από κάθε διακοπή και στην προσπάθεια τους να κρύψουν το πρόβλημα δίνουν νερό από όπου να ‘ναι και ό,τι να ‘ναι. Η όψη του και το χρώμα του θυμίζουν ούζο ή ακόμη και γάλα, η μυρωδιά του είναι έντονη και απαίσια και το δέρμα μετά το μπάνιο κοκκινίζει και έχει φαγούρα.

  1. Οι υποχρεώσεις μας έναντι της ΔΕΥΑΔ και του Δήμου είναι τακτοποιημένες.

Νερό δεν έχουμε στα σπίτια μας, οι λογαριασμοί του νερού είναι υπέρογκοι κι όμως τους πληρώνουμε. Ζητάμε άμεση ενημέρωση για το ποσοστό των δημοτών-πελατών της ΔΕΥΑΔ οι οποίοι συστηματικά ΔΕΝ πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Γιατί δεν γίνονται οι προβλεπόμενες ενέργειες για καταλογισμό στην εφορία των συστηματικών «μπαταχτσήδων»;

Προτείνουμε ορισμένες λύσεις, οι οποίες είναι υλοποιήσιμες και μάλιστα τις έχουμε δει να πραγματοποιούνται σε άλλες περιοχές με παρόμοια προβλήματα και είχαν μεγάλο ποσοστό επιτυχίας.

Γιατί δεν γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες για δημιουργία δεξαμενής-υδραγωγείου, ώστε να αποθηκεύεται η απαραίτητη ποσότητα νερού, σε περιπτώσεις βλαβών των κεντρικών αντλιοστασίων, δικτύων κ.λ.π και να μην στερούνται οι δημότες ένα βασικό αγαθό όπως το νερό σε περιόδους καύσωνα ειδικά;

  1. Να υιοθετηθούν σωστές τιμολογιακές πολιτικές

Να γίνεται τιμολόγηση του νερού ανάλογα με την προσφερόμενη ποιότητα στους καταναλωτές. Δηλαδή διαχωρισμός των δικτύων ανάλογα τη χρήση, άλλο για πόση και άλλο για δραστηριότητες (κήποι, παρτέρια κτλ). Εφαρμόζεται σε κάποιες πόλεις.  Σε περίπτωση διακοπής της υδροδότησης μιας περιοχής λόγω αδυναμίας της ΔΕΥΑΔ να υπάρχει αντίστοιχα και αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας με όφελος προς τους καταναλωτές. Δηλαδή να εντοπιστούν και να χαρακτηριστούν ως προβληματικές οι περιοχές ανάλογα με τη συχνότητα των βλαβών και να υπάρξει αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική.

  1. Υπάρχει πρόθεση από τους υπευθύνους της δημαρχίας ή της ΔΕΥΑΔ να αναλάβει κάποιος τις ευθύνες του και να παραιτηθεί;

Ποιος είναι τελικά υπεύθυνος για την παροχή των αγαθών στους πολίτες; Ποιος είναι αυτός που ενδιαφέρεται για την υγεία των πολιτών του; Ποιος είναι αυτός που θα έκανε το καλύτερο για τον τόπο του; Ποιος είναι αυτός που θα απέτρεπε τη δυσφήμιση αυτού του τόπου και θα ήταν πολέμιος έναντι σε κάθε έναν που θα τολμούσε να πει άσχημη κουβέντα για την πόλη του Διδυμοτείχου; Αυτός λοιπόν, που έχει τα αξιώματα, έχει και τις ευθύνες απέναντι σε μας, πρέπει να λάβει δραστικά μέτρα και να πραγματοποιήσει τις μεγάλες κουβέντες – αλλιώς να σηκωθεί και να πάει στο σπίτι του.

  1. Οι ανάγκες της ΔΕΥΑΔ είναι πολλές.

Σε νευραλγικές θέσεις πρέπει να τοποθετούνται τα κατάλληλα άτομα. Άτομα με οράματα, θέληση, πείσμα και γνώσεις. Άτομα που δεν φοβούνται να τσαλακωθούν και να παραμερίσουν τα ιδία οφέλη.

Από όλους είναι γνωστό και επικροτείται η δουλειά και προσπάθεια που κάνουν καθημερινά οι μικροί, απλοί εργαζόμενοι και τεχνίτες της δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης και δεν καταλογίζει κανένας ευθύνες σε αυτούς τους αφανείς ήρωες. Απορίας άξιο είναι το ερώτημα για το ποιος είναι ο αριθμός αυτών των ανθρώπων που προσπαθούν να μας εξυπηρετήσουν καθημερινά και αν αυτός ο αριθμός είναι ικανός να καλύψει τις απαιτήσεις μας και τις ανάγκες που δημιουργούνται.

Αξιότιμοι κύριοι ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ να μας δοθούν άμεσα απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και επισημάνσεις. Διεκδικούμε το δικαίωμα που έχουμε σαν δημότες του Δήμου Διδυμοτείχου,στο αγαθό του νερού. Θέλουμε πόσιμο νερό σε λογικές τιμές, και  χωρίς διακοπές!!!!

Απαιτούμε την άμεση ανάληψη της ευθύνης από τους υπευθύνους για την ταλαιπωρία που υφιστάμεθα τις τελευταίες μέρες!!!

 ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ «ΠΟΛΗ ΧΩΡΙΣ ΝΕΡΟ-ΠΟΛΗ ΧΩΡΙΣ ΜΕΛΛΟΝ»