Search
Close this search box.
Η “ΑΝΑ.Σ.Α.” για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Αλεξανδρούπολης

Αρχές Σεπτεμβρίου του 2013 και σε συνέντευξη τύπου ο κ. Λαμπάκης, εξαγγέλει την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης με σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής της τα δυόμισι έτη.
Η ανάπλαση από τη στροφή του πάρκου “Εγνατία” έως το πάρκο “Αργώ”  θα ξεκινούσε σε πέντε μήνες, δηλαδή τον Ιανουάριου του 2014, δήλωνε τότε ο Δήμαρχος και οι εργασίες αναμένονταν να ολοκληρωθούν σε δύο χρόνια από την έναρξή τους. Ο προϋπολογισμός του έργου θα έφτανε τις 3.200.000 ευρώ και μεταξύ των υποδομών που θα κατασκευαζόταν, θα ήταν οι  κυματοθραύστες, μια παιδική χαρά, ο ποδηλατόδρομος, το γλυπτό που θα απεικόνιζε τη “Νίκη της Σαμοθράκης” κ.’α.
Πράγματι τα έργα ξεκίνησαν αρχές του 2014 και η ανάπλαση της παραλίας αποτέλεσε μεταξύ άλλων, την “σημαία” της προεκλογικής του εκστρατείας, τρεις μόλις μήνες πριν τις δημοτικές εκλογές. Το έργο βεβαίως ολοκληρώθηκε, δυστυχώς όμως μόνο ως προς την κατασκευή του κυματοθραύστη και χωρίς να έχει αποπερατωθεί η αρχιτεκτονική του διαμόρφωση, μένοντας η Αλεξανδρούπολη με ένα ημιτελές τμήμα της παραλιακής της ζώνης και με την γνωστή άσχημη εικόνα, τουλάχιστον για δύο ολόκληρα χρόνια!
Από τα ίδια λοιπόν τα γεγονότα και εκ των υστέρων, αποδείχθηκε η ανακριβής εξαγγελία του κ. Λαμπάκη για ανάπλαση της παραλίας, με την οποία και κατά κύριο λόγο κέρδισε τις εκλογές του 2014. Επιπλέον αποδείχθηκε περίτρανα πως δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την ανάπλαση, παρά μόνο για το έργο αντιστήριξης και προστασίας της περιοχής από την στροφή του πάρκου “Εγνατία” έως και το πάρκο της “Αργώ”!
Σαφώς λοιπόν και τίθεται το ερώτημα, πως αν ο Δήμος της Αλεξανδρούπολης δεν εξασφάλιζε σήμερα το ποσό από το ανταγωνιστικό πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (Β.Α.Α.), το παραλιακό μας μέτωπο θα παρέμεινε ημιτελές για άγνωστο ακόμη χρονικό διάστημα.
Για ιστορικούς λόγους να θυμίσουμε, δήλωση στις 22-3-2012 του τότε Περιφερειάρχη ΑΜΘ στην Αλεξανδρούπολη, ότι «η ανάπλαση της Δυτικής Ζώνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης θα ενταχτεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013», η οποία και ώθησε Δήμο και Οργανισμό Λιμένα (Ο.Λ.Α. ΑΕ) να καταλήξουν σε μια προγραμματική σύμβαση για την ανάπλαση της παραλίας κάτω από τον Φάρο (η περιοχή ανήκει στον Ο.Λ.Α./ ΤΑΙΠΕΔ μια και αποτελεί την δυτική χερσαία ζώνη του λιμένα. Η σύμβαση μάλιστα αυτή επικαιροποιήθηκε -αναγκαστικά- το 2016 και με την σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ, ως νέο πλέον απαιτούμενο στοιχείο για την εγκυρότητα της).
Ένα έργο λοιπόν το οποίο έπρεπε να έχει ενταχθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ (2007-2013), είχε εξαγγελθεί από τον πρώην Περιφερειάρχη και αποτέλεσε προεκλογική υπόσχεση του κ. Λαμπάκη, έρχεται σήμερα να βρει επιτέλους χρηματοδότηση για την ολοκλήρωσή του.
Όσο αφορά τώρα για το τμήμα του παραλιακού μετώπου κάτω από τον Φάρο (από τον Άγιο Εύπλου μέχρι και το κτίριο των Ναυτοπροσκόπων) και που ανήκει δυστυχώς στο ΤΑΙΠΕΔ, ως δημοτική παράταξη έχουμε να επαναλάβουμε την πάγια θέση μας:

•Διεκδικούμε με κάθε τρόπο και προς κάθε κατεύθυνση, την οριστική του παραχώρηση προς τον Δήμο της Αλεξανδρούπολης, προτείνοντας για την επίλυση του προβλήματος την τροποποίηση της  χερσαίας ζώνης λιμένα, έχοντας ως οδηγό την αντίστοιχη περίπτωση της Καλαμάτας (ΦΕΚ 539 Δ/19-7-1999).

•Επιδιώκουμε, όπως ακριβώς προτείναμε εδώ και δύο χρόνια, την διεξαγωγή Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού στα πρότυπα των άλλων πόλεων και με κορυφαίο παράδειγμα την ανάπλαση της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη (για τον σκοπό αυτό σχεδιάζουμε ως παράταξη, την διεξαγωγή ημερίδας τον Μάρτιο του 2017 με την παρουσία των κορυφαίων και πολυβραβευμένων Αρχιτεκτόνων που σχεδίασαν την παραλία της συμπρωτεύουσας).
Θυμίζουμε εδώ, πως η προηγούμενη εξαίρετη αρχιτεκτονική μελέτη για την περιοχή που είχε ξεκινήσει επί δημαρχίας του κ.Αρβανιτίδη, σήμερα και με ευθύνη της δημοτικής αρχής έχει πλήρως ακυρωθεί, αν και πληρώθηκε από χρήματα των δημοτών.

•Στα δεδομένα της ανάπλασης θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη το θέμα της χωροθέτησης στην περιοχή, μιας Μαρίνας Τουριστικών Σκαφών (έχουμε τοποθετηθεί με σχετικό δελτίο τύπου ήδη από τον Ιούνιο του 2016). Η υπάρχουσα μελέτη δυστυχώς, δεν το εξετάζει ως ενδεχόμενο με συνέπεια να κινδυνεύει να καταστεί εκ των προτέρων ανεφάρμοστη.
Για το ίδιο αυτό ζήτημα περιμένουμε με ενδιαφέρον το νέο master plan του Ο.Λ.Α. και τις σχετικές τους προτάσεις. Εξάλλου και ο ίδιος ο κ.Λαμπάκης σε δηλώσεις του στις 28/6/2016 στον ραδιοφωνικό σταθμό maximum fm 93.6′, έδειξε να συμφωνεί πλήρως με αυτή μας την πρόταση, για χωροθέτηση της Μαρίνας στην περιοχή κάτω από τον Φάρο.
Επίσης να μην θεωρείται ως κεντρικό στοιχείο η μονοδρόμηση ή και πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου, γεγονός που με τα σημερινά κιγκλιδώματα θα απομακρύνουν ακόμη περισσότερο την πόλη από το υγρό της στοιχείο.

Κάθε άλλη μελέτη (όπως αυτή που παρουσίασε ο κ.δήμαρχος) η οποία δεν θα λαμβάνει όλα αυτά τα δεδομένα και δεν θα προέρχεται μέσα από μια επιστημονικά ολοκληρωμένη διαδικασία, όπως δηλαδή συμβαίνει σε Ελλάδα και Ευρώπη, κινδυνεύει να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτό που όλοι οραματιζόμαστε για την πόλη της Αλεξανδρούπολης και τα οποία αποτελέσματα τα βιώνουμε μέχρι και σήμερα με την προηγούμενη λανθασμένη ανάπλαση της δεκαετίας του ’90. Το όραμα αυτό δεν είναι άλλο, από το να επαναφέρουμε τους πολίτες και τους επισκέπτες της κοντά στην θάλασσα σε ένα σύγχρονο και φιλικό περιβάλλον, που θα αποτελεί ταυτόχρονα ένα σταθερό μοχλό ανάπτυξης και ευημερίας.

Τέλος και σε ότι αφορά τα υπόλοιπα έργα της Β.Α.Α.,με σημαντικότερο αυτό της διαμόρφωσης των αποθηκών του ΟΣΕ, πράγματι η εξασφάλιση της χρηματοδότησής τους αποτελεί προϊόν συντονισμένων ενεργειών και πληρότητας των προτάσεων, τόσο του Δημάρχου όσο και των υπηρεσιακών παραγόντων, εξαιρουμένης της μονοδρόμησης της παραλιακής οδού, έργο για το οποίο ήδη έχουμε ξεκάθαρα διαφωνήσει.
Παρόλα αυτά θα πρέπει να θυμήσουμε πως με πρόσφατες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβούλιου, υπήρχε ήδη σχέδιο χρηματοδότησης για την αναπαλαίωση/ανακατασκευή των αποθηκών του ΟΣΕ στο λιμάνι μέσω του προγράμματος “Jessica”.

Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης