Καθολικό “ΟΧΙ” από τους Θρακιώτες για τα διόδια της Μέστης – Πώς θα γίνει ο αγώνας

Περίπου 30 εκπρόσωποι φορέων από τον Έβρο και τη Ροδόπη συμμετείχαν στην σύσκεψη που προκάλεσαν το μεσημέρι της Τετάρτης στο Επιμελητήριο του Έβρου, ο πρόεδρος του Χριστόδουλος Τοψίδης και ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης. Στόχος της σύσκεψης ήταν να αποφασιστεί ο κοινός τρόπος αντίδρασης του Έβρου και της Ροδόπης στη σχεδιαζόμενη κατασκευή σταθμού διοδίων στο ύψος της Μέστης.

Η απόφαση που ελήφθη κατόπιν της συζήτησης: 

Θα συσταθεί μία επταμελής επιτροπή από τους φορείς που ήταν παρόντες στη σύσκεψη, η οποία θα ζητήσει συνάντηση με τους κυρίους Σπίρτζη και Πιρτσιώλα προκειμένου να θέσει το αίτημα της ΜΗ κατασκευής των διοδίων στη Μέστη και αναλογικής πληρωμής σε όλα τα διόδια της χώρας (πληρωμή ανάλογα με τα χιλιόμετρα και όχι κατ’ αποκοπή). Το ραντεβού που θα ζητήσει η Επιτροπή θα είναι για τις 31/10 (αυστηρή προθεσμία) και την ημέρα εκείνη σύμπασα η αγορά της Θράκης θα είναι κλειστή σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα διόδια και συμπαράστασης στην Επιτροπή που θα διαβουλεύεται με τον Υπουργό και τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ. 

Οι απόψεις που ακούστηκαν 

Η πρώτη τοποθέτηση έγινε από τον Πρόεδρο του Επιμελητήριου Έβρου Χριστόδουλο Τοψίδη, ο οποίος επικεντρώθηκε στο οικονομικό κόστος που θα προσθέσει η εγκατάσταση του σταθμού στη διακίνηση των προϊόντων από και προς τη Θράκη και τον Έβρο, με δεδομένο μάλιστα και το γεγονός ότι δεν υπάρχει πλέον και η σιδηροδρομική εμπορική γραμμή, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτική. Φυσικά, ο κος Τοψίδης τάχθηκε κατά της δημιουργίας του σταθμού.

Εν συνεχεία το λόγο πήρε ο κος Λαμπάκης για να περιγράψει το αντικείμενο της σύσκεψης. Ανέφερε μία σειρά κοινωνικών ομάδων που θα πληγούν οικονομικά από την εγκατάσταση του σταθμού και διατύπωσε το δίλημμα αν πρέπει ο αγώνας να είναι “μαλακός” ή να φτάσει μέχρι τα άκρα”. Αντικείμενο διεκδίκησης φυσικά η ακύρωση των διοδίων στη Μέστη, αλλά και η εγκατάσταση αναλογικότητας στην πληρωμή των τελών διέλευσης από όλα τα διόδια της χώρας. Ανέφερε και την εναλλακτική πρόταση εγκατάστασης του σταθμού στους Κήπους, αλλά η πρόταση αυτή δεν έγινε δεκτή από τους υπόλοιπους.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς ανέφερε ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει από χρόνια εκδώσει ψήφισμα αντίθεσης για εγκατάσταση σταθμού διοδίων στην ΑΜΘ πέραν των υφιστάμενων (23.7.2012) και ενώ τότε είχε γίνει δεκτό από την πολιτική ηγεσία προφορικά, τελικά στην πράξη όπως φαίνεται απορρίφθηκε.

Το θέμα των βλαβών που υφίσταται το επαρχιακό οδικό δίκτυο από τις νταλίκες που θέλουν να αποφύγουν τα διόδια, έθεσε ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Χρήστος Μέτιος, τονίζοντας ότι η κατάσταση θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο με έναν ακόμη σταθμό στη Μέστη.

Ο κος Σταυρίδης – δήμαρχος Σαππών- περιέγραψε με μελανά χρώματα τις επιπτώσεις που θα έχει για το Δήμο του η δημιουργία του σταθμού, ενώ ο κος Μαυρίδης από την Ορεστιάδα επέστησε την προσοχή όλων στο γεγονός ότι ο σταθμός πρόκειται να γίνει με βάση μία ΚΥΑ του 2014 και αυτό μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα από τους κυβερνώντες, οι οποίοι ενδεχομένως να επικαλεστούν ότι δεν είναι δική τους απόφαση τα διόδια της Μέστης, αλλά εφαρμογή παλαιότερων μέτρων. Σημείωσε δε ότι οι Δήμαρχοι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη του ότι δεν είχαν αντιληφθεί την συγκεκριμένη ΚΥΑ εγκαίρως, αλλά αυτό δεν πρέπει να γίνει τροχοπέδη στις διεκδικήσεις τους.

Ο κος Βαγγέλης Πουλιλιός, Δήμαρχος Σουφλίου επέστησε την προσοχή όλων στο γεγονός ότι όποια μορφή αγώνα και αν αποφασιστεί πρέπει να έχει δυναμική συμμετοχή και εισηγήθηκε τη θέση ότι η τοπική κοινωνία πρέπει να ζητήσει να μην γίνει σταθμός διοδίων στη Μέστη, αλλά και πουθενά αλλού.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης Αργύρης Πλέσσιας έθεσε μια άλλη διάσταση του ζητήματος λέγοντας πώς η Περιφέρεια ΑΜ-Θ έχει στερηθεί αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα οποία διέθεσε για την αποπεράτωση της Εγνατίας Οδού στην εδαφική της επικράτεια και ως εκ τούτου η Εγνατία Οδός Α.Ε. πρέπει να της το ανταποδώσει. Ως ελάχιστη ανταπόδοση θα μπορούσε να λογιστεί η μη εγκατάσταση επιπλέον σταθμών διοδίων στην περιοχή, αλλά και η αναλογικότητα στον τρόπο πληρωμής. Ο κος Πλέσιας μάλιστα ήταν αυτός που έθεσε και την πρόταση για κλείσιμο της αγοράς σε ένδειξη διαμαρτυρίας η οποία και υιοθετήθηκε στην τελική απόφαση.

Ο Δήμος Κομοτηνής εκπροσωπήθηκε από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών Δημήτρη Πολιτειάδη, για να μεταφέρει στη σύσκεψη την αντίθεση του Δήμου του για τα διόδια της Μέστης, σημειώνοντας ότι η Κομοτηνή έχει ήδη κακή εμπειρία και επιβαρύνσεις από τα διόδια του Ιάσμου. 

Το λόγο στη σύσκεψη πήρε επίσης ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, που θα συμμετεχει και στην Επιτροπή παρέχοντας νομικές συμβουλές, εκπρόσωποι των Εμπορικών Συλλόγων της Θράκης, επαγγελματίες (σ.σ. εκπρόσωπος μεταφορικής εταιρίας με έδρα την Αλεξανδρούπολη ανέφερε ότι το μηνιαίο κόστος των διοδίων για τα φορτηγά της εταιρίας του είναι 25.000 €) και εκπρόσωποι των Μητροπόλεων Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής.

Εν τω μεταξύ από τη συνάντηση απουσίαζαν όλοι οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων του Δήμου Αλεξανδρούπολης.

Αξίζει τέλος να αναφερθεί ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από τον Έβρο και τη Ροδόπη έχουν συνυπογράψει επιστολή προς τον Υπουργό Υποδομών με την οποία του ζητούν να μην γίνει ο σταθμός των διοδίων στη Μέστη, προτείνοντας ως εναλλακτική τοποθεσία το τελωνείο των Κήπων (δείτε την εδώ)